Relax

Zo loopt je dag wel soepel

‘Alle ballen in de lucht houden is voor jongleurs’ staat er op één van de pagina’s van de Relax Mama Gezinsagenda 2021. Wees eerlijk. Dat hele moederschap zou een stuk overzichtelijker zijn als je maar één taak had in het leven. Eén rol, één bal om hoog te houden. Maar hé, naast moeder ben je waarschijnlijk ook nog collega, dochter, zus, tante, partner, werknemer, taxichauffeur, vriendin, buurvrouw, kok en mediator. Met alle taken van dien. En dan ‘moet’ je er ook nog tijd voor jezelf tussen proppen.

Pagina uit de Relax Mama Gezinsagenda 2021

Grote kans dat er dagen bij zijn waarop je continu het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen. Dat je van ontbijtperikel naar schoolplein struikelt, naar je werk hobbelt, thuisblijvende kinderen roet in je planning gooien, het eten dat je wilde koken ingewikkelder blijkt dan je dacht en je dan ook nog eens de sleutel vergeet. Maar… er zijn ook dagen die wel op rolletjes lopen. De vraag is: wat doe je dan goed? Want als je dat weet, dan kun je daar meer van doen. Die vraag stelde ik op het Instagram-account van de club en dit waren de beste tips die daar uit kwamen.

Tip 1. Denk: wat zou de man doen?

Oké, dit is een gevaarlijk om mee te beginnen. Maar valt het jou ook niet op dat vrouwen vaak veel drukker zijn dan mannen met ballen hoog houden? Voor mijn gevoel maken mannen het zichzelf een stuk minder moeilijk en kunnen we daar nog heel wat van leren. Vandaar dus deze tip toch maar op de eerste plek 😉

Tip 2. Gooi die lat omlaag en schrap

Eigenlijk was dit wel de meest gegeven oplossing voor minder gejongleer: schrap dingen, laat ruimte in je agenda leeg, stel prioriteiten, plan realistisch. Op dagen dat we dit doen, loopt alles beter. Oftewel, keuzes maken loont. Het klinkt als een open deur, maar soms jezelf eraan herinneren en aan het begin van de dag actief bedenken: wat moet/wil ik vandaag écht af hebben en wat is mooi meegenomen, helpt echt. Dus: had je dat nog niet gedaan vandaag: ga er dan nu even voor zitten. Niet voor niets is ‘keuzes maken’ één van de succesfactoren voor meer geluk in werk en moederschap in mijn boek Mom You Can.

Tip 3. Houd rekening met je eigen ritme en give yourself a break

Tja, dit klinkt misschien flauw, maar het helpt wel om inzicht te hebben in je eigen cyclus. Ik houd mijn cyclus en mijn ‘buien’ bij in de app Period Tracker en als me één ding duidelijk is geworden, is dat de week voordat ik ongesteld moet worden, ik meestal geen overzicht meer heb en mijn hoofd op ontploffen staat. Sinds ik beter inzicht heb in dit mechanisme houd ik daar in de ‘lastige weken’ rekening mee, leg ik de lat nog iets lager en ben ik liever voor mezelf als het mis dreigt te gaan. En guess what? Dat helpt!

Tip 4. Leeg je brein in een braindump

Lijstjes maken, velen van ons zweren erbij. Voor mij werkt een tip die ik las in het boek Nooit meer te druk van Tony Crabbe (en hij heeft het weer uit Getting things done): zorg ervoor dat je ideeën en gedachtes die maar bijven rondspoken in je hoofd loslaat. Dat kun je doen door een ‘breindepot’ te hebben. Een plek waar je dingen opschrijft zodra ze in je hoofd opploppen. Voor mij is dat in mijn telefoon, maar het kan ook een opschrijfboekje zijn wat je altijd bij je hebt. ‘Het is ongelooflijk hoe bevrijdend het is om je hoofd leeg te maken in het vertrouwen dat je het ergens veilig hebt geparkeerd om er later wat mee te doen,’ schrijft Tony Crabbe. En dat ‘later wat mee doen’ dat is dus essentieel bij deze. Pak die braindump er één keer in de week bij, ga dan terug naar tip 2 en maak keuzes in wat je wel en niet wilt of moet doen.

Tip 5. Doe de vier x acht uur slaap-challenge

Slaap lijkt de heilige graal van het drukke leven: het leven is lichter, makkelijker en fijner als je voldoende hebt geslapen. Maar…. maar… hoe doe je dat als je last hebt van nachtbrakers en krieken-van-de-dag-kinderen? Wat als je met geen mogelijkheid aan die acht uur slaap per nacht kunt komen? Ga dan terug naar punt 2 en wees realistisch, verwacht niet te veel van jezelf en wees lief. Dit is blijkbaar niet het moment in je leven voor een ingewikkelde jongleur-act.

Vier dagen acht uur slapen: Voor alle anderen die te weinig slapen, kreeg ik een tip van Marjolein, die hem weer van haar psych kreeg: ‘Ik dacht altijd dat ik niet acht uur ‘kon’ slapen, want ik moest de hele wereld nog redden en van alles op de hoogte blijven, maar was overdag altijd moe. “Probeer eens vier dagen achter elkaar acht uur te slapen,” zei mijn psych toen eens. “Kijk of het lukt en of je er wat aan hebt.” Ik vond de acht-uur-slaapgoeroes stom, die begrepen de wereld van een moeder niet. Maar vier dagen kon ik wellicht proberen… En daarna was ik om. Wat een verschil! De tip is dus: probeer het gewoon vier dagen. Niet meteen dertig dagen van jezelf eisen. Vier dus en oordeel daarna zelf.’

En verder…

Verder blijkt dat het een aantal moeders helpt om wat eerder op te staan om zo de dag rustig met een moment voor zichzelf te beginnen. Alleen blijkt een nog groter aantal geen idee te hebben hoe dat zou moeten lukken…

Een andere veelgehoorde tip is om juist de avond ervoor al dingen klaar te zetten, zodat je de dag relaxter kan beginnen. Maar ook hier zijn de meningen over verdeeld…

Misschien lukt het met deze leuke agenda of planner er bij?

We kunnen gerust concluderen dat het managen van de gezinsplanning vergelijkbaar is met topsport beoefenen. En tja, dan kan je maar beter met goed materiaal werken hè. Daarom tip ik als laatste nog de Relax Mama gezinsagenda of planner. Waar je niet alleen genoeg ruimte hebt om afspraken, afwijkende werktijden, logeerpartijtjes, huiswerkopdrachten en ouderavonden in op te schrijven, maar waar ook voldoende ruimte is voor me-time en to do-lijstjes.

En in the end helpen humor en relativeren (en dat kan dan ook weer met de leuke plaatjes uit de agenda). Want is dit niet waar het echt om draait:

Wil je zien welke antwoorden er nog meer binnen kwamen op Instagram? Ik heb er een hoogtepunt van gemaakt. Kijk die vind je hier:

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

Geen reacties

Laat je reactie achter