Leer, Werk

Omdat negatieve gedachtes je niet verder helpen

Het is je vast niet ontgaan dat mijn boek Mom You Can inmiddels in de winkels ligt. Een boek voor iedereen die (nog) meer geluk in werk en moederschap wil. Ik ontdekte tijdens het schrijven van dit boek daar de succesformule voor. In deze blogserie én in de besloten Mom-You-Can-Facebook-groep licht ik een tipje van de Mom You Can-sluier op. In dit blog succesfactor 2.

‘Nu krijg je een minuut de tijd om te vertellen waarom jij de leukste moeder op de wereld bent.’ Veertien paar ogen kijken me licht geschokt aan. In de Relax Mama workshops die ik een aantal keer per jaar verzorg laat ik deze opdracht steevast terugkomen. De eerste reactie erop is eigenlijk altijd hetzelfde. Een potje opscheppen over je moederkwaliteiten blijkt een stuk lastiger dan vertellen wat er zoal verkeerd gaat op een dag, en wat je beter had kunnen doen als moeder.

Het is eigenlijk best shocking dat ‘we’ het zo moeilijk vinden om aan te geven wat we goed doen. En dat terwijl je op een gemiddelde dag toch heus meer goed doet, dan dat je verpest. Bovendien, zo leerde ik tijdens het schrijven van Mom You Can, is het heel zinvol om positief te kunnen denken over dingen, dus ook over jezelf. 

Obstakels

In mijn zoektocht naar de succesfactoren viel mij op dat de vrouwen die ik sprak en die werk en moederschap fijn combineerden allemaal positieve en optimistische vrouwen zijn. En heus niet omdat ze alleen maar geluk hebben in het leven, of omdat hun leven altijd op rolletjes loopt. Zo sprak ik bijvoorbeeld met Elise die drie kinderen heeft, waarvan één verstandelijk en lichamelijk gehandicapt is. Ze heeft in de afgelopen 16 jaar heel wat obstakels moeten overwinnen, maar is één van de meest positieve mensen die ik ken.

‘Optimisten verbergen zich niet voor de duisternis en de uitdagingen van het leven, maar ze aanvaarden ze juist en maken het beste van de situatie.’

Ik dook in het onderwerp optimisme en wat ik al zag in de praktijk, las ik ook in tientallen onderzoeken. Positief zijn maakt verschil: optimisme is gerelateerd aan een betere lichamelijke en mentale gezondheid, betere sociale relaties en meer succes in werk en studie.

Maar wat als je nu eenmaal niet zo positief aangelegd bent?

Maar wat als je nu eenmaal niet zo positief aangelegd bent? De een lijkt tenslotte met een positiever karakter op de wereld te komen dan de ander. Sommige mensen zijn nou eenmaal meer van het piekeren dan anderen, toch? Maar! Het goede nieuws is dat een positieve levenshouding maar voor zo’n 25 procent erfelijk bepaald is en voor zo’n 75 procent wordt bepaald door opvoedingsstijl, rolmodellen en ervaringen.

Optimisme kun je dus leren. Dat betekent niet dat je alle negatieve gedachten zomaar moet of kunt vervangen door positieve gedachten. Het betekent wel dat je er anders mee om kunt gaan. En dat je jezelf daarin kunt trainen. In Mom You Can staan daarvoor meerdere methoden.

Terug naar de Relax Mama workshop. ‘Ik kan heel goed luisteren,’ hoor ik één van de moeders in de groep zeggen. ‘Ik ken alle dinosaurusnamen uit mijn hoofd,’ zegt een ander. ‘Ik neem de kinderen altijd mee naar buiten als ze vrij zijn.’ Ze moesten even opwarmen, maar uiteindelijk lukte het de meesten wel. En degenen die het moeilijk bleven vinden, die kregen gewoon huiswerk mee. Zij kregen de opdracht om iedere dag te focussen op succesjes. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat als je bewust aandacht geeft aan de goede dingen in je leven, je je positieve gevoel bevordert. Professor Martin Seligman, een van de grondleggers van de positieve psychologie, ontwikkelde de oefening ‘Drie goede dingen’. Deelnemers aan zijn onderzoek schreven één week lang aan het einde van de dag drie dingen op die ze fijn hadden gevonden. Na deze oefening bleek dat deze mensen zich gelukkiger voelden én dat dit effect wel een halfjaar aanhield. 

De Challenge van deze week!

Bij iedere aflevering van deze Mom You Can-reeks hoort een Challenge. De Challenge bij deze succesfactor is gelijk aan de huiswerkopdracht die ik de moeders in de relax Mama-workshop geef. De challenge is dus: focus op je successen. Neem de komende week elke avond de tijd om minstens drie dingen te benoemen die die dag goed gingen. Op het werk, met de kinderen, de manier waarop je de tijd voor jezelf hebt genomen. Het kan van alles zijn. Je zult zien: zelfs op een dag waarop niets leek te lopen zoals je wilde, doen zich heus ook goede momenten voor.

Kom naar de Mom You Can-groep voor meer achtergrond-info en om ervaringen te delen.

Speciaal voor deze Challenge heb ik de Mom-You-Can-Facebook-pagina aangemaakt. Een besloten pagina waar ik de Mom You Can-challenges ook deel. Waar ik korte achtergrondinformatie zal geven, interessante filmpjes deel, en per aflevering één of twee uitdagingen geef. Maar waar jullie ook met elkaar jullie successen, vragen of struggles kunnen delen. Want we zijn tenslotte niet voor niets een club. Samen weten we meer. Samen zijn we sterker! Zin om mee te doen? Sluit je dan hier aan bij de Mom You Can-groep!

Het boek Mom you can ligt inmiddels in de winkels. Het boek kost €20,00 en is online hier te bestellen (zonder verzendkosten!). Wil je de eerste hoofdstukken alvast lezen? Kijk dan hier voor het voorproefje.

Mom You Can de podcast

Naast het boek en besloten Facebook-groep is er ook nog de Mom You Can-podcast. Vorige week ging de eerste aflevering online. Die ging over succesfactor 1: Ken jezelf (en wees lief). De podcast die bij deze challenge over optimisme hoort, staat online vanaf donderdag 5 maart.

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

Geen reacties

Laat je reactie achter