Het was sowieso al mijn zwakste punt: mijn verschillende rollen scheiden. Als ik zit te werken laat ik me gerust storen door appjes of telefoontjes van het thuisfront en als ik aan het ‘moederen’ ben gaan mijn gedachtes meerdere keren per minuut naar een stuk dat ik nog wil schrijven. Of naar een afspraak die ik die week heb. Het ging beetje bij beetje wel beter, dat focussen op waar ik echt mee bezig ben, maar ik was duidelijk nog lerende.
Dus misschien was het niet heel verwonderlijk dat ik volledig in de vlekken schoot toen in maart bleek dat we met zijn allen zoveel mogelijk thuis moesten zitten vanwege de corona-uitbraak.
En ja hoor, zo zat ik daarna met een hoofd dat continu kortsluiting maakte Teun in de keuken te helpen met ingewikkelde breuken (die op zich niet zo ingewikkeld zijn als je je maar op één ding concentreert), checkte ik tegelijkertijd of die ene mail al binnen was, besprak ik met Henno wat we zouden eten die avond en nam ik een telefoontje aan van mijn vader omdat ik die de dag ervoor hem ook al twee keer niet had opgenomen. Kortom: ik had minstens vier verschillende petten op: de moederpet, de juffenpet, de dochterpet, en de ondernemerspet.
Toen ik na de eerste twee weken van de quarantaine-tijd een beetje van de schrik bekomen was en weer iets helderder naar de situatie kon kijken, besloot ik dat het tijd was om naar mijn eigen Mom You Can-adviezen over focussen te luisteren. Het was tijd om weer meer te compartimentaliseren.
Muurtjes die dingen gescheiden houden
Tijdens mijn zoektocht naar de Mom You Can-succesfactoren ontdekte ik namelijk dat vrouwen die werk en moederschap op een fijne manier combineren, dát goed kunnen: compartimentaliseren. Een woord dat voordat ik het boek Mom You Can schreef, nog nieuw voor mij was. Het betekent in ieder geval dat je je ene wereld goed gescheiden kunt houden van de andere. Dat je niet, zoals ik, de neiging hebt alle rollen of taken die je hebt door elkaar laat lopen. Nee, als je thuis bent is thuis je focus; als je op je werk bent, ben je op je werk. Er staan als het ware muurtjes tussen je rollen – die compartimenten vormen. Muurtjes die overzichtelijk houden waar je mee bezig bent.
Al vroeg in de coronatijd bleek dat we hier massaal tegenaan liepen.
Maar hé, is dat nou niet precies wat die hele quarantaine-tijd zo verdomd lastig maakt? Werk is opeens niet meer werk en thuis is niet alleen maar thuis. Alle muurtjes zijn juist weggevallen. Hoe kun je dan in vredesnaam compartimentalidingessen? Al vroeg in de coronatijd bleek dat we hier massaal tegenaan liepen. Ik deed een onderzoek op Instagram en in de besloten Mom You Can-groep en vroeg wat ‘wij’ nou het lastigst vonden aan die hele coronatijd. In de top van lastige dingen stond ‘alle rollen combineren’ zo’n beetje op één (samen met ’tijd voor jezelf vinden’ en ‘collega’s missen’).
Ik heb mijn weg hier trouwens uiteindelijk goed in gevonden. Ik had de luxe dat ik na de eerste coronatijd-shock weer een paar keer per week naar mijn kantoor kon te gaan. Doordat mijn man zonder werk zat dankzij deze crisis kon hij zich volledig storten op de verzorgende rol (waar hij overigens ook veel beter in is dan ik) en kon ik – geheel corona-proof – werken op kantoor én me een stuk beter kon focussen.
Maar… hoe doe je dat nou? Die verschillende rollen van elkaar scheiden? Muurtjes optrekken? Wat ik in ieder geval heb geleerd in de afgelopen weken, is dat je je allereerst bewust moet zijn van de verschillende petten die je op hebt. Vervolgens is het belangrijk dat je daar afspraken over maakt. Met jezelf, maar ook met je kinderen, je partner en de mensen met wie je werkt. Wanneer heb je welke pet op en wat betekent dat? En wat al helemaal belangrijk is…. is dat je niet al je petten tegelijkertijd opzet. Dat is onhandig. En trouwens… het ziet er nog gek uit ook.
Sandra geeft hele goeie tips hierover in de Mom You Can en de podcast
Hoe doe je dat nou echt goed? Die rollen scheiden? In aflevering 7 van de Mom You Can podcast praat ik hierover met mijn co-host Sanne Portman en onze gast Sandra Wouters. Sandra werkt bij uitgeverij Business Contact en was de redacteur van mijn boek. Ik heb twee jaar lang veel gesprekken met haar gevoerd over het boek én ik ontdekte tijdens onze samenwerking dat zij heel goed was in dat compatimentaliseren. Daarom leek zij mij de ideale gast voor deze podcast. En dat bleek te kloppen. Het werd een heel leerzaam gesprek boordevol nuttige tips over dit onderwerp. Bovendien was het voor mij een heel fijn excuus om weer eens met Sandra bij praten. Want nu het boek af is, mis ik dat wel een beetje.
Luister nu de Mom You Can-podcast via de player op deze site, of via Spotify, via je apple podcast speler of op je android via deze app.
Mom You Can – het boek
Alles over focussen en je rollen scheiden staat ook in mijn boek Mom You Can. In dat boek besprek ik negen succesfactoren die kunnen zorgen voor meer geluk in werk en moederschap. Focussen is de 7e succesfactor. Het boek kost €20,00 en is online hier te bestellen (zonder verzendkosten!). Wil je de eerste hoofdstukken alvast lezen? Kijk dan hier voor het voorproefje.
Wil je blogs lezen over de eerste 6 succesfactoren? Die vind je hier.
Kom naar de Mom You Can-groep voor meer achtergrond-info en om ervaringen te delen.
Wil je meedoen met de challenges die bij de Mom You Can-succesfactoren horen? Speciaal hiervoor heb ik de Mom-You-Can-Facebook-pagina aangemaakt. Een besloten pagina waar ik de Mom You Can-challenge ga delen. Waar ik korte achtergrondinformatie zal geven, interessante filmpjes deel, en per aflevering één of twee uitdagingen geef. Maar waar jullie ook met elkaar jullie successen, vragen of struggles kunnen delen. Want we zijn tenslotte niet voor niets een club. Samen weten we meer. Samen zijn we sterker! Zin om mee te doen? Sluit je dan hier aan bij de Mom You Can-groep!
2 Reacties
[…] zeg de juf gedag en loop terug naar huis. Check al lopend binnen een minuut mijn appjes, instagram, Facebook én mail. Als Teun ook maar een beetje op mij […]
[…] noem. Zorgen dat ik de rollen die ik heb gescheiden houd. Misschien weer eens de podcast luisteren waarin we dit onderwerp […]