Lees, Tiener

Hangplanten

Miloe heeft een dochter van 11 en een zoon van 14 over wie we al heel wat blogs hebben kunnen lezen hier op de club. Deze keer een blog over zijn schoolcarrière.

‘Hij is wel echt een doorzetter hoor,’ hoor ik de moeder zeggen.
‘Zeker! En dat zien we graag. Ik verwacht voor jou geen problemen in drie VWO.’

Terwijl het gelach van de docente Nederlands en de ouders weerkaatst in de gang, voel ik hoe zich iets zwaars nestelt in mijn buik. Al zeker twintig keer zat ik de afgelopen tien jaar te wachten in een schoolgang, nooit had ik zin in het gesprek dat komen ging. Want als het gaat over een kind dat grossiert in ‘lage’ citoscores of onvoldoendes, als het keer op keer een bespreekgeval’ is, wordt er zelden veel gelachen, laat staan dat de term doorzetter valt. 

‘Had je een specifieke vraag?’ vraagt de docente als ik tegenover haar plaatsneem. Ik begin over het betoog dat ik samen met mijn zoon heb gemaakt. De argumenten die hij had bedacht, de uren die we erin hadden gestoken, de teleurstelling over de magere vijf, vooral vanwege foute tussenkoppen, missende komma’s en hoofdletters. Ze kijkt me fronsend aan, begint over de basis die in de onderbouw wordt gelegd, noemt het niveau van mijn zoon en zijn klasgenoten ‘het slechtste dat ze in haar lange loopbaan voor de klas heeft gezien’, de term hangplanten val, en ze eindigt met de mededeling dat mijn zoon wat haar betreft niet naar 3-havo kan.

Hij knikt begripvol, en begint daarna ook over een slechte werkhouding.

Op de gang hap ik verbouwereerd naar adem en beklaag me even later bij de mentor. Hij knikt begripvol, en begint daarna ook over een slechte werkhouding, spullen vergeten, nonchalance, passief met de stof omgaan en snel opgeven. Net als tien anderen uit zijn klas – vrijwel allemaal jongens – zal hij er heel hard aan moeten trekken om over te gaan.

Als ik een dag later bij de conrector informeer hoe het toch kan dat zoveel jongens blijven zitten, antwoordt hij dat dit ‘een landelijk beeld is omdat jongens anders leren en andere dingen nodig hebben.’ Wat dat andere dan is, vertelt hij er niet bij.

Dat mijn zoon een 5,5 een prima cijfer vindt en hij langer op zijn telefoon zit dan aan zijn huiswerk, dat hij zich hartstochtelijk verzet tegen in zijn ogen nutteloze opdrachten, is vaak frustrerend voor mij als moeder, ooit hardwerkende havo-leerling en prototype meisje dat haar best deed (pas nu vraag ik me af voor wie ik dat eigenlijk deed..) Het is overigens niet zo dat hij nergens in geïnteresseerd is. Toen we in de hittegolf naar een wedstrijd van Ajax gingen wist hij me te vertellen dat we ons in een stedelijk warmte-eiland bevonden. Hij wil weten wat de teksten van Stromae betekenen, heeft een mening over het wel of niet dragen van een regenboogband als voetballer, vraagt zich af in welke taal dove mensen denken en is digitaal waanzinnig handig. Ik vind het jammer dat ze niet leren (meer) te programmeren, hoe het algoritme van TikTok werkt, wanneer iets nepnieuws is en wat je daaraan kan doen. Ik vraag het me vaak af: wie willen we na de middelbare school de wereld in sturen? Jongeren die doen wat van ze wordt verwacht of individuen die we hebben geleerd wie ze zijn en wat ze betekenen in een groter geheel? En ja ik snap dat onderwijsinstellingen moeten voldoen aan allerlei standaarden. Maar misschien zouden we allemaal wat meer moeten durven afwijken.

Als je een hangplant water geeft gaat ‘ie niet rechtop staan. Maar wel groeien.

Webinar Help! Mijn zoon voert niks uit

Heb je iets te vaak conflict met je (puber)zoon omdat hij de kantjes ervan afloopt of niks uitvoert? Maak je je zorgen omdat hij nergens voor te motiveren lijkt? En scheept hij je regelmatig af met een ‘boeien’ of ‘het zal wel’? De ‘jongensdip in het onderwijs’ is het onderwerp waar Henno Oldenbeuving (mijn man!) veel van weet. En daarover wil hij ons wel wat leren. Daarom hebben we samen een webinar georganiseerd! Doe je mee? Kijk hier voor meer informatie.

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

2 Reacties

  • Reageer Wim 7 november 2022 at 12:05

    Miloe van Beek is moeder, columnist, journalist en eindredacteur en dat is prima!

  • Reageer Mylène 27 november 2022 at 15:57

    Misschien is een ander type onderwijs dan beter voor hem, zoals democratisch onderwijs. Waarop hij zelf kan kijken op welke manier hij wil leren en wat hij zelf wil leren.

  • Laat je reactie achter