Kook

Couscous met tomatensaus, gegrilde groente en geitenkaas

Dit couscousgerecht hebben we in de afgelopen jaren geïmproviseerd  en ‘gefinetuned’ tot wat het nu is. Eten je kinderen niet alles wat erin zit? Je kunt hem ook in losse onderdelen serveren. Voor Teun maak ik er zelfs vaak wat pasta bij omdat hij niet echt van couscous houdt. En dan geef ik die met dat simpele tomatensausje.

Voor dit gerecht kun je allerlei groentes grillen. Ik gebruik meestal deze:

  • plakken courgette en aubergine
  • stukjes champignon
  • repen rode, groene en gele paprika
  • gesneden (rode) ui
  • knoflookteentjes
  • trostomaatjes

Voor het eenvoudige tomatensausje gebruik ik:

  • blik gepelde tomaten
  • gesnipperde ui

Wat heb je verder nodig: couscous en geitenkaas naar keuze. Dat kan feta zijn of zachte geitenkaas. Verse kruiden zoals bascilicum en geroosterde pijnboompitjes maken het helemaal af.

Hoe maak je het?

Groente roosteren: Leg de groente op een bakplaat, besprenkel ze met olie, beetje peper en zout erover en schuif de plaat in een voorverwarmde oven (200 graden). Rooster de groenten ongeveer 30 minuten tot ze zacht en hier en daar bruin zijn, schep de groenten een paar keer om. Neem de groenten uit de oven en houd ze warm in een schaal onder aluminiumfolie, of laat ze in de oven staan met de ovendeur op een kiertje.

Overigens grilt Henno de aubergine- en courgetteplakken handmatig in een grillpan maar dat is aanzienlijk meer werk 😉

Tomatensausje: Terwijl de groente in de oven staat maak je het tomatensausje: Fruit de ui met wat peper en zout. Als de ui glazig en zacht is, doe je de tomaten uit blik erbij en laat je het sausje een paar minuten pruttelen.

Maak de couscous volgens de aanwijzing op het pak. Als alles gaar is leg je de couscous op een schaal. Verdeel daar de tomatensaus over en leg vervolgens de gegrilde groente er op en tot slot de verbrokkelde zachte geitenkaas of feta en verse basilicum.

Timemanagementtip: rooster de groente alvast de avond ervoor. Laat de oven zijn werk doen terwijl je zelf zit te Netflixen. Of het late nieuws kijkt.

Eet smakelijk!

RelaxMama_3D

In mijn boek Relax Mama in de keuken staan zo’n 50 succesrecepten van mij én andere moeders. En met vijf columns van mij, met handige tips van deskundigen en natuurlijk met Relax Mama-spreuken en grapjes, inclusief de kanskaarten van dit blog. Mocht er ooit een vervolg op komen, dan komt dit roti-recept er zeker in! Het boek is verkrijgbaar bij onder andere bol.com en bij verschillende boekwinkels. Het kost €16,99.

 

Wil je nooit meer een bericht missen van de Club van Relaxte Moeders? We versturen ieder weekend een nieuwsbrief met het weekmenu en alle blogs en spreuken die die week op de club verschenen. Wil je de nieuwsbrief ontvangen, abonneer je dan nu gratis via onderstaande formuliertje!

Ja, ik wil de nieuwsbrief van de Club van Relaxte Moeders graag ontvangen!

* indicates required




Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

1 Reactie

  • Reageer Relax mama weekmenu: superlekker vegetarisch - Club van relaxte moeders 21 september 2018 at 15:33

    […] couscous met gegrilde groente’ op het menu. Hier zijn natuurlijk heel veel recepten van, maar dit is hoe wij hem in de afgelopen jaren hebben geïmproviseerd  en ‘gefinetuned’. Je vindt het […]

  • Laat je reactie achter