Marloes is moeder van Willem (5 jaar) en Guusje (bijna 3) en blogt over haar rommelige en drukke leven.
“Huh, kun jij lezen?” Het is kerstvakantie en verbaasd kijk ik Willem aan, hij heeft zojuist het woord kerstman gespeld. Niet boom of vis, maar KERSTMAN. Acht letters. Hij kijkt me aan en haalt zijn schouders op. Eind oktober is hij vijf geworden en hij zit in groep 2. Ik wist wel dat hij letters herkent, maar het is voor het eerst dat ik hem een heel woord zie lezen. “Wat knap van je, hoe heb je dat geleerd?” weer haalt hij zijn schouders op, “gewoon, dat kan ik gewoon.”
Gewoon, dat kan hij gewoon. Ik denk na over het gesprek wat ik die maand daarvoor had met zijn juf. Willem is een erg vroege leerling vertelde ze, veruit de jongste in de groep 2/3 waar hij in zit. Ze ziet dat hij veel weet, maar ze twijfelt. Hij is nog snel afgeleid en sociaal emotioneel echt nog een kind dat net vijf is. Is Willem er wel klaar voor om volgend jaar door te gaan naar groep 3? Of is het beter voor hem dat hij nog een jaartje in groep 2 blijft? Ons als ouders maakt het niet uit, al doet hij tien jaar over de basisschool. Het belangrijkste is dat hij gelukkig is en met plezier naar school gaat.
Is hij er klaar voor om naar groep 3 te gaan?
Maar nu zit ik opeens naar mijn kleuter te kijken die blijkbaar kan lezen. Uit de kast haal ik een avi start boekje en vraag hem de eerste zinnen te lezen. De schouders worden weer opgehaald terwijl hij naar de bladzijde kijkt. Langzaam maar foutloos leest hij de eerste zinnen. “Wat ben je mal. Wat doe je maf. Wat ben je zot.” Hij kijkt me vragend aan: “wat betekent dat mam, als je mal bent?” Ik leg het uit en vraag hem verder te lezen, maar hij schudt zijn hoofd. “Ik ga kijken of Max thuis is.” En nog voordat ik wat kan zeggen, pakt hij zijn jas en rent de achterdeur uit.
Mijn kleine Willem, die aan de ene kant al zo groot is dat hij kan lezen, maar aan de andere kant nog zo klein als hij in een driftbui onder de tafel gaat zitten en om zijn speen vraagt. Waar doen we goed aan? Al sinds hij een baby is, wordt hij overschat omdat hij zo goed kan praten. Op zijn tweede had hij al een indrukwekkende woordenschat en praatte hij in volzinnen. En nu kan hij lezen, rekenen ook trouwens. Maar is hij ook nog maar 5 als hij naar groep 3 zou moeten, nog geen twaalf jaar als hij naar de brugklas zou gaan…
Hij haat het om dingen te moeten doen
Een kleine twee maanden later is het eind februari. Willems werkhouding verbetert wel, maar hij is ook nog steeds een heel jonge kleuter in groep 2. Hij vindt het stom om bepaalde werkjes te “moeten” doen. Hij haat knutselen (ik ook) en zijn fijne motoriek heeft dus ook nog wel wat verbetering nodig. Ook de juf was verrast toen ze zag dat Willem alle letters kende, maar toen hij de kans kreeg om in het leesgroepje mee te doen, weigerde hij en ging hij spelen. Dat lezen doet hij wel als hij in groep drie zit, vindt hijzelf. Want dat hij naar groep 3 gaat na de zomervakantie, daar is hij zelf wél van overtuigd. Maar wij stellen de beslissing nog heel even uit…
6 Reacties
Ooooh wat herkenbaar Marloes!! Onze kleuter werd in november 5, zit ook in groep 2 en gaat in zijn beleving echt naar 3 straks…
Ik vind t ook zó lastig waar we goed aan doen. Een kind dat te wéinig uitdaging krijgt wordt er ook niet gezelliger op, maar overvragen vind ik ook echt niet best!
We hebben nog een half jaartje om het aan te kijken gelukkig.
❤️
Onze Olivier is van eind dec en zit nu in groep 3, net zes jaar dus. Mocht je ervaringen willen horen, mag. Ik (wij) twijfelde(n) ook. Er lijkt ook geen beste keus, er is voor beide wat te zeggen. Groetjes Noor uit Leiden
Wat een ingewikkelde keus hè. Onze middelste zoon is nu net 11 (oktober) en zit in groep 8. En man, wat had ik graag gehad dat hij nog een jaartje basisschool voor zich had. En niet qua niveau, hij gaat kader doen en dat is goed maar sociaal-emotioneel had ik hem nog wel wat groei gegund.
Maar ja, dat is voor iedereen anders en soms weet je het dus pas in groep 8 (en daarbij heeft corona natuurlijk ook niet meegeholpen de afgelopen 2 jaren).
Succes met jullie besluit!
Wat een lastige keuze hè.
Onze oudste dochter is nu 13 en zit al in de tweede omdat wij er voor kozen om haar door te laten stromen naar groep 3.
Op dat moment stonden we volledig achter onze keuze. Met de kennis van nu had ik haar echt nog een jaartje extra basisschool gegund. Helaas zagen we dat pas in groep 8 en dat was niet het moment om nog een kar over te doen.
Qua sociaal emotionele ontwikkeling is ze echt jong in vergelijking met andere kinderen op school maar ze wordt wel meegetrokken in de situaties die ze soms nog slecht kan overzien.
Als we de tijd terug hadden kunnen draaien hadden we het zeker anders gedaan.
Hier precies hetzelfde met een woordenschat van heb ik jou daar, maar wij hebben bewust nog rustig aan gedaan. Ze ‘moeten’ straks al zoveel een jaartje extra spelen geeft ze rust in onze ogen. Gelukkig hebben we met school wel moeilijkere opdrachtjes en soms zelfs Engelse oefeningen afgesproken om de uitdaging erin te houden. Maar het liefst wil ons kind meedoen met de rest.
[…] vakantie, ik heb hem echt zien groeien,” gaat ze verder. “Ik was ervan overtuigd dat ik hem in groep 2 zou houden, maar sinds de meivakantie weet ik zeker dat hij door moet naar groep 3.” Ik bijt op mijn lip […]