Relax

Fijne campings deel 2: Atlantische kust Spanje

Vorig jaar maakten we met onze camper een roadtrip langs de Franse en Spaanse Atlantische kust. Aan het einde van de vakantie schreef ik een blog over het Franse deel van onze reis en beloofde dat het Spaanse deel snel zou volgen. Dat snel is niet helemaal gelukt, maar hier is hij dan toch eindelijk. Wij vertrekken over twee weken namelijk weer met onze camper: weer Frankrijk en Spanje. Het schrijven van dit blog met onze campings in Spanje is behoorlijk goed voor de voorpret!

We eindigden het Franse deel van onze vakantie vorig jaar in Saint-Jean-de-Luz. Een fijn stadje, dat bovendien vlakbij de Spaanse grens ligt. Eenmaal de grens over zijn we eerst tapas gaan eten in San Sebastián. Voor ons is het niet de eerste keer in Spaans Baskenland en San Sebastián is een van onze favoriete steden in Europa. Er is ook een camping bij de stad, maar wij besloten door te reizen naar de badplaats Zarautz om daar wat langer te chillen.

In Zarautz zijn twee campings. Wij stonden op Gran Camping Zarautz, bovenop de heuvel. Vanaf de camping heb je een te gek uitzicht over de baai van Zarautz, een badplaats waar wij echt fan van zijn. Elke dag liepen we van de heuvel 441 traptreden naar beneden (en weer naar boven) om naar het strand van Zarautz te gaan, waar ik samen met Keet surfles had. Hoewel ik dacht dat die trap nog wel eens voor problemen kon gaan zorgen bij die kleine van ons, liep hij hem elke dag vrolijk op en af.

Het was voor ons de vierde keer in deze badplaats. We keren er steeds naar terug. Het strand is mooi, de boulevard groot en het oude stadje is leuk (veel fijne tapasbarretjes). Vroeger stonden we op de camping aan zee (dus zonder die 441 traptreden), maar ik heb de indruk dat die wat minder geschikt is om met kinderen heen te gaan en het tegenwoordig vooral een party-camping is voor kinderloos volk.

Daarna gingen we op aanraden van een vriend richting de baai van San Vincente de la Barquera. Dat deden we in etappes, oftewel rustig aan, want de kustweg vanaf Zarautz is een te gekke weg om de tijd voor te nemen. We lunchten in een van de dorpjes onderweg en besloten een camping te zoeken ter hoogte van Bilbao. Dat lukte niet, de camping die we probeerden was vol, maar het mooie van een camper is dat je dan alsnog op de prachtigste plekken terecht kunt komen. En zo vonden we een parkeerplaats waar meerdere campers ‘wild kampeerden’ in een baai bij een surfstrand vlakbij camping Sopalana (die dus vol was).

De volgende ochtend trokken we verder richting San Vincente de la Barquera. Daar kwamen we terecht op camping Oyambre Beach, die op een hele fijne plek ligt. Als je de camping opkomt lijkt het eerst een camping met allemaal tenten en caravans hutjemutje in rijtjes op elkaar, maar aan de andere kant van de weg, aan het strand, hebben ze een veld waar alles wat meer door elkaar staat. Wij hadden een heerlijke plek met uitzicht op zee.

Vanaf deze camping hebben we een uitstapje gemaakt naar Parque de Cabarceno, wat echt te gek was. Het is een dierentuin, of eigenlijk een dierenpark van circa 750 hectare waar de dieren vrij kunnen rondlopen. We zagen dartelende beren, wandelende olifanten en spotten lynxen. Er zijn twee kabelbanen die je over een groot gedeelte van het park brengen en verder rij je er zelf met de auto doorheen en kun je bij ieder leefgebied even uitstappen.

Na San Vincente gingen we naar Santiago de Compostela, waar we op de stadscamping stonden. Geen bijzondere camping, maar wel een ideale plek om een nachtje op te staan om deze bijzondere stad te bezoeken. Ik vond dat een hele speciale ervaring. Je ziet alle wandelaars die de pelgrimsroute hebben gewandeld aankomen in de stad. Hun blijdschap en emoties ontroerden mij echt.

Na Santiago de Compostela zijn wij nog drie dagen Portugal ingedoken, waar we bij een surf- en kitestrand (veel wind!) hebben gekampeerd op deze camping aan de rand van het plaatsje Dargue. Fijne camping die we uitkozen omdat er een zwembad bij was. Ze verhuren trouwens ook kleine huisjes.

Na drie dagen keerden we al weer terug naar Spanje, naar Vigo, omdat Keet daar een wedstrijd had. We stonden daar ook op de stadscamping. De camping stelt niets voor, hij is klein en eenvoudiger kan eigenlijk niet. Als je op de site kijkt, dan lijkt het alsof ze een zwembad hebben, maar dat is niet helemaal waar. De camping ligt wél aan een boulevard waar om de paar meter een gratis zwembadje is, die leuk zijn voor kleine kinderen. Wij waren vooral in Vigo vanwege de wedstrijd van Keet, die ze dit jaar ook weer doet. Maar Vigo is sowieso een leuke stad om te bezoeken en bovendien ligt tegenover Vigo de eilandengroep Las Islas Ciés waar een strand ligt dat in 2007 door de Britse krant The Guardian uitgeroepen werd tot het mooiste strand ter wereld. Dat wilden we natuurlijk zien. (En we waren niet de enigen….)

En dit jaar?

Onze plannen voor dit jaar zijn nog niet helemaal concreet. We starten weer in Frankrijk. Op een camping die bekend is voor ons (deze). Ik denk dat we iets sneller  dan vorige keer Spanje induiken omdat Keet van 10-12 augustus de wedstrijd in Vigo heeft. Misschien gaan we dit jaar de provincie Galicië wat meer ontdekken. In het boek I Love the Seaside Spanje zag ik daar hele mooie dingen over.

Dat is dan ook gelijk mijn laatste tip: Schaf het boek I Love the Seaside aan! Ik heb die van Spanje en Portugal. Maar hij is er ook van Frankrijk. Het zijn echt heerlijke gidsen als je gaat roadtrippen. Met tips over toffe eettentjes, kampeerplekken, kleinschalige hotels, out-door activiteiten, yoga-tips en lokale recepten.

Mocht je het leuk vinden onze reis te volgen, dan kan dat via mijn storys op Instagram! Dit is mijn account.

Hoe wij het voor elkaar krijgen om zes weken op vakantie te gaan met elkaar én waarom dat zo jij is, dat blogte ik hier over.