Leer

6 tips voor een beter ‘hoe was het op school-gesprek’

Hé schat, hoe was het op je werk?’ ‘Goed, hoor.’

‘Maar hoe wás het?’

‘Goehoed.’

‘Maar wat heb je dan allemaal gedaan?’ ‘Gewoon. Gewerkt.’

‘Vond je het leuk?’

‘Ja.’

‘Heb je je boterhammen opgegeten?’ ‘Huhuh.’

‘En je baas? Was-ie lief ?’

‘…’

‘En je collega’s? Vertél nou toch eens wat!’

Stel je komt thuis na een dag ploeteren en je partner onderwerpt je aan zo’n kruisverhoor. Dat is niet te hachelen natuurlijk. Toch doen we dit wel vaak bij onze kinderen als ze uit school komen (toch?). Zo gek is dat ook niet. Vertelde de juf op het kinderdagverblijf aan het eind van de dag nog een mooi verhaaltje over wat je kind die dag had meegemaakt, op school komt hij op eigen houtje naar buiten en moet je maar afwachten of je iets hoort over zijn dag.

En? Hoe was het vandaag op school?

Sommige kinderen kletsen je de oren van het hoofd, maar velen komen niet verder dan een gemompeld ‘leuk’ op de hoewashetopschool-vraag. Dat kan best frustrerend zijn, je bent tenslotte nieuwsgierig naar zijn belevenissen. Een paar tips om wat meer los te krijgen.

Kies het tijdstip dat past bij jouw smurf

Kies een voor je kind geschikt tijdstip. Sommige kinderen willen het liefst alles wat ze meemaken direct bespreken. ‘En toen moest ik poepen en toen ging Kyra de bal afpakken en toen zei de juf dat dat niet mocht en toen moest ik weer poepen en toen…’ Zorg dan voor het ouderwetse thee-met-een-koekje-moment. Gaat je kind na school eerst nog naar de BSO, zet ’m dan eens naast je op het aanrecht als jij staat te koken zodat-ie daar zijn verhaal kan doen. Andere kinderen moeten juist alles verwerken voor ze iets vertellen. Zij hebben meer tijd nodig en beginnen pas te praten als ze in bed liggen.

Wij noemen dat vaak tijdrekken, maar voor hen is het het eerste moment dat ze toe zijn aan hun verhaal. Als je dan meteen zegt dat het nu te laat is en ze moeten gaan slapen, mis je alle gesprekken over hun dag. Een extra moment inbouwen in je avondroutine door bijvoorbeeld twintig minuten eerder naar bed te gaan, geeft je kind de kans toch over zijn avonturen te vertellen.

Probeer het tijdens een activiteit

Sommige kinderen houden niet van praten. (Sommige volwassenen trouwens ook niet.) Ze klappen dicht als je er voor gaat zitten. Ga dan gewoon iets doen samen. Teken, voetbal, maak een boswandeling, zit in de zandbak. Grote kans dat hij tussen het spelen door wel het een en ander vertelt.

Wees creatief! (en specifiek)

Hoe was het op school? Wat heb je gedaan? Was het leuk? Wil je nog iets vertellen? Op deze vragen krijg je vaak korte, nietszeggende antwoorden. Door een beetje creatiever te zijn, kom je meer te weten. Maak vragen specifieker door er bijvoorbeeld een persoon of ruimte aan te koppelen: ‘Met wie ben jij vandaag naar de gym gelopen en wat deden ju ie onderweg?’ ‘Op welke plek in de school voelde je je vandaag het fijnst?’ Ook een ‘stel dat-vraag’ kan helpen, verbeelding spreekt een ander deel van de hersenen aan. ‘Als je mocht kiezen, welk ding van vandaag zou je dan morgen weer willen doen?’ of ‘Stel dat je één iemand moest kiezen om het hele jaar naast te zitten, wie zou dat zijn en waarom?’

Laat los

Je doel is je kind de kans te geven meer te vertellen, niet om er een verplichting van te maken. Als je behoefte hebt een kruisverhoor af te nemen, ga je maar bij de politie. Van je kind hoef je echt niet alles te weten. Wen er maar vast aan dat je kind sommige dingen gewoon voor zichzelf wil houden. Jij voelt ook niet altijd de behoefte je man te verte en over wat Ria van de administratie vandaag nu weer is vergeten.

Een mopperend kind? Bied vooral een luisterend oor

Soms zal je kind mopperen over school. De werkjes waren saai, de juf deed stom en niemand wilde met hem spelen. Balanceer dan een beetje tussen je kind serieus nemen en het besef dat het een momentopname is. Jij baalt ook wel eens van je baas, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte baas is. Kinderen willen soms even hun verhaal kwijt, zonder dat ze daarbij zitten te wachten op advies of een oplossing. Een luisterend oor helpt je kind juist veel meer. Zo leert hij zijn eigen weg te bewandelen en zelf dingen op te lossen.

… bij aanhoudend gemopper: help met oplossen

Komt je kind vaak met hetzelfde probleem thuis (een ander kind doet onaardig of hij snapt een som niet) en merk je dat hij er echt mee zit, dan is het wel tijd voor actie. Vraag eens wat hij zelf graag zou willen en of hij al heeft geprobeerd om het op te lossen. Wat zou hij nog meer kunnen doen? Zo leert hij op zichzelf vertrouwen, is hij zelf in staat dingen te veranderen. Als dat nog te moeilijk is, kan het helpen het met de juf te bespreken. Misschien vindt jouw kind het fijn als jij samen met hem gaat of wil hij graag dat je even een mailtje stuurt naar de juf om haar op de hoogte te stellen.

foto staand boek

Deze tekst is een hoofdstuk uit ons boek Van achter het behang tot over je oren. De tips uit dit hoofdstuk zijn van opvoedkundige Eva Bronsveld. Naast tips van Eva vind je in  het boek ook columns van Miloe van Beek, Roos Schlikker en van mij. We sluiten ieder hoofdstuk af met een bingo of uitspraak zoals je gewend bent op de Club van Relaxte Moeders. Je kunt het boek hier bestellen (en ook inkijken). De prijs is €20,99.

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

Geen reacties

Laat je reactie achter