Man, wat heb ik me de afgelopen dagen onhandig en oud gevoeld. En dom. Ook een beetje dom. Warner Bros had me gevraagd een LEGO-spel van hun te testen, samen met Teun. Ja natuurlijk, dacht ik! Want hoe tof (ik bedoel natuurlijk master feskull) is LEGO? En waar kan ik Teun blijer mee maken dan met LEGO van zijn superhelden? In mijn hoofd klonk dagenlang het met-LEGO-kun-je-alles-maken-liedje van vroeger. Met goede moed begon ik dan ook aan deze uitdaging waarin je gamen combineert met het ouderwetse bouwen met steentjes. Ik was alleen even vergeten dat gamen niet echt mijn ding is.
Teun was helemaal in de gloria. Vooral toen ik hem vertelde dat het om LEGO Dimensions ging. Hij wist blijkbaar beter dan ik waar ik ja tegen had gezegd (lang leve YouTube). Toen de grote doos met het spel in huis was, kon het feest beginnen. Vol vertrouwen pakte ik de zakjes met LEGO-steentjes uit. Dit begreep ik. Binnen een paar tellen hadden we samen de eerste instructie opgevolgd en zat het eerste figuurtje (Een Ghostbuster!) in elkaar. Maar wat te doen met de steentjes die over waren? Waar was de instructie van het Ghostmobiel die we er bij moesten bouwen?
De eerste scheurtjes in mijn vertrouwen begonnen zich te openbaren. Dankzij Google ontdekte ik gelukkig snel dat dit juist onderdeel van het spel was. De instructie van de auto van de Ghostbuster zouden we al gamend moeten verdienen. Tijd dus om de game aan te sluiten op de Xbox. Ook dat moest op zijn LEGO’s: de portal (de wat?) moest nog gebouwd worden. De hulptroepen werden ingeschakeld en samen met Keet en Henno zette Teun de portal en de andere poppetjes in elkaar: Wildstyle, Batman, the Joker, Gandalf (wie?) en Sensei Wu (huh?). Echt te grappig al die figuren uit films van Warner Bros die hier samen komen.
Terwijl ik mij over het avondeten boog (dat kan ik!), zorgde Henno dat het spel werd aangesloten en tegen de tijd dat de pasta Bolognese op tafel stond hadden zij de eerste instructie al verdiend. Briljant, bouwen en gamen tegelijkertijd.
Na het avondeten beging ik een fout. Ik wilde meedoen. Ik had tenslotte beloofd een review te schrijven over dit spel. Samen met Teun pakte ik de console (oh heet dat zo?) om vervolgens geen flauw idee te hebben wat welk knopje deed. Batman, Gandalf en Wildstyle begaven zich in een grot. Daar moesten ze uit komen. ‘Je moet de stenen verzamelen,’ hoorde ik Henno nog vanuit de keuken roepen. Ik drukte op wat knopjes. ‘Je moet op x drukken,’ zei Teun. ‘Zet Wildstyle op paars,’ stond er als aanwijzing op het scherm. Ondertussen rende ik – als Wildstyle – als een kip zonder kop door de grot en had ik geen benul. Waarom was ik in die grot? Hoe kwamen we hier uit? Wat is in vredesnaam de bedoeling en hoe kan ik hier ooit een leuk stukkie over schrijven? Terwijl ik overmand werd door blinde paniek (maar echt), kreeg Teun het op de een of andere manier voor elkaar om onze poppetjes in een andere wereld te krijgen.
Ik kijk naar het blije gezicht van Teun. Naar hoe hij behendig een apparaat bedient dat voor mij is als een zeskoppig monster. Hoe hij ‘de wereld redt’ door te switchen tussen verschillende figuren, tussen de poppetjes op het scherm en die in het echt. Hoe hij opdrachten uitvoert, alleen, maar ook in overleg met zijn grote zus. Hoe hij strategisch leert denken en door vallen en opstaan steeds verder komt. Ik heb de afgelopen jaren ergens een afslag gemist geloof ik. Met LEGO kun je nu echt alles maken, een boot, een vliegtuig of een trein. Maar dan moet je niet zijn blijven steken in de jaren 80. Zoals ik.
LEGO® DimensionsTM is een nieuwe entertainmentervaring waarbij spelers hun verbeelding nog meer aanspreken dan met traditioneel gamen. De game combineert het fysieke bouwen met LEGO-stenen met interactieve console gameplay. In deze game komen 14 werelden samen: DC Comics, The Lord of the RingsTM, The LEGO Movie, LEGO NinjagoTM, Back to the FutureTM, The Wizard of OzTM, Scooby-Doo! TM, LEGO Legends of ChimaTM, Doctor Who, Jurassic WorldTM, GhostbustersTM, The SimpsonsTM, PortalTM en Midway ArcadeTM.
Wij spelen de game op een Xbox360, maar hij is ook verkrijgbaar voor de PlayStation®4 en PlayStation®3 computer entertainment systemen, Xbox One en Nintendo’s Wii UTM systeem.
Dit blog schreef ik in samenwerking met Warner Bros. Interactive Entertainment.
Geen reacties