Lees, Werk

Meer focus? Zet een tomaat

Terwijl ik me probeer te concentreren op een voorstel voor een nieuwe opdrachtgever zie ik op mijn laptopscherm nieuwe appjes binnenkomen. Ik probeer ze te negeren, maar mijn nieuwsgierigheid wint het. ‘Ben je op kantoor of thuis?’ vraagt Keet op de app. ‘Kantoor,’ type ik in. Ze appt terug dat ze twee tussenuren heeft en geen drinken mee. ‘Dan fiets je toch even terug naar huis,’ stuur ik terug. Ondertussen zie ik mijn kantoorgenoot Sanne Facetimen. ‘Wat mooi lieffie!’ hoor ik haar met hoge stem tegen haar scherm roepen, overduidelijk niet tegen een klant.

‘Oké, zullen we een tomaat zetten?’ stelt Sanne voor als ze het gesprek met haar driejarige heeft beëindigd. We weten allebei wat dat betekent. De tomaat is een kookwekker die op ons bureau staat, en die symbool staat voor focussen. Voor 25 minuten lang je telefoon op vliegtuigmodus zetten en je niet laten afleiden door inkomende berichtjes en de rode balletjes in je scherm, maar ook niet door elkaar. De tomaat is onze reddingsboei in de oceaan van meldingen, appjes en pushberichten, want phoe wat laten we ons graag en makkelijk afleiden door de verlokkingen van onze telefoon.

En daarin zijn we met velen, blijkt ook uit het ‘Hou je mobiel onder de duim’ onderzoek van PanelWizard om te achterhalen in hoeverre mensen stress ervaren dankzij hun mobiele telefoon. Het antwoord was duidelijk: 71% van de deelnemers aan dat onderzoek zegt gestrest te raken van alle meldingen. Door pushberichten van apps die je bijna nooit gebruikt, door oplichtende schermen en door al die balletjes die aangeven dat je veel berichten nog niet hebt geopend.

We moeten compartimentaliseren!

Sanne en ik hebben al zo vaak goede voornemens op dit vlak gehad. Want in theorie weten we het allemaal. ‘We moeten ‘compartimentaliseren’!’ roepen we sinds ik dit woord in mijn boek Mom You Can heb opgenomen. Want compartimentaliseren is één van de succesfactoren voor meer geluk in werk en moederschap ontdekte ik. Vrouwen die beter zijn in de ene wereld gescheiden houden van de andere, ervaren meer rust en balans in hun werk én in hun moederschap. Dat klinkt als een no brainer, maar waarom laten we alles dan toch zo enorm door elkaar heen lopen de hele tijd?

Uit het onderzoek van PanelWizard blijkt dat mensen het gevoel hebben constant ‘aan’ te moeten staan en overal op te moeten reageren. Dat we bang zijn om iets te missen legt ook een behoorlijke druk op onze schouders, lees ik daar. In de Mom You Can podcast die Sanne en ik over dit onderwerp opnamen vertelde Sanne al dat zij denkt dat het er bij haar aan ligt dat ze ook wel een beetje een pleaser is. ‘Als Benja mij belt op mijn werk en vertelt dat de vuilniswagen is langs geweest, dan wil ik eigenlijk wel opnemen en blij voor hem zijn, terwijl ik ook denk ik zit net lekker in mijn tekst.’

Het is de afgelopen jaren natuurlijk alleen maar erger geworden. Het is zelfs zo erg dat 74% van de Nederlanders (zeer) regelmatig denkt dat er een melding binnenkomt, terwijl dat helemaal niet zo is.

Doe de Pomodoro-techniek

Het is dus meer dan ooit belangrijk dat we onszelf in bescherming nemen, voordat ons brein echt kortsluiting gaat maken. uit het artikel lees ik wat de top vijf acties zijn om stress van je telefoon te vermijden. Daarin staat onder andere de tip om je notificaties uit te zetten, oftewel de verleiding van die rode bolletjes. Daarnaast gaan de tips over je telefoon wegleggen, op voleigtuigmidus zetten of op stil zetten. Sanne en ik hebben ondertussen onze telefoons op vliegtuigmodus gezet en met onze tomaat de pomodoro-techniek weer eens ingezet; een methode voor timemanagement waarbij je een kookwekker of een andere soort timer gebruikt, waarmee je steeds periodes van 25 minuten geconcentreerd werkt aan een taak, afgewisseld door korte pauzes van drie minuten. Bij ons werkt het redelijk goed. Maar het elkaar eraan helpen herinneren is daarbij ook nogal noodzakelijk.

Stress Sociologe Suzan Kuijsten adviseert in het artikel over het onderzoek: ‘Kijk of je bepaalde meldingen uit kunt zetten en neem eens wat vaker vakantie van je telefoon. Al is het een half uurtje per dag. Probeer het eens!’ Ik kan het alleen maar hartgrondig met haar eens zijn. Nu nog wat gedisciplineerder mee omgaan….

Top 5 acties om stress te voorkomen 

  • Trilstand zetten (geluid uit)
  • Opzij leggen/ uit zicht 
  • Meldingen apps uitzetten
  • In vliegtuigmodus zetten
  • Op z’n kop leggen

Op de site www.ben.nl/onderdeduim kun je lezen hoe je je telefoon zo kunt instellen dat je minder notificaties krijgt en je dus beter kunt focussen op wat je echt aan het doen was!

Dit blog schreef ik in samenwerking met Ben

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

3 Reacties

  • Reageer Ulrike Nagel 15 september 2020 at 13:11

    Ik zet de telefoon niet alleen op stil, maar ook de trilstand uit, dus HELEMAAL stil. En dan op de kop leggen. Dat scheelt enorm veel, heb ik gemerkt. Soms merk ik pas om 9 uur, half tien dat ik de hele ochtend nog niet op mijn telefoon heb gekeken, soms niet eens weet waar ie ligt. Het enige vervelende is misschien dat ik telefoontjes mis omdat de telefoon dus niet afgaat. Maar mensen zijn het gewend dat je gewoon terugbelt, dat is helemaal geen punt.

    • Reageer Elsbeth Teeling 16 september 2020 at 07:26

      Als ik echt wil concentreren zet ik hem inderdaad op vliegtuigmodus. Wegleggen zou denk ik nog beter zijn voor mij :))

  • Reageer Renske 18 september 2020 at 14:41

    Wat een fijne tip! Precies wat ik nodig had. Ik heb de afgelopen twee werkdagen “tomaten gezet” en dat werkte top. Mijn telefoon op vliegtuigmodus zetten lukt me niet meer sinds ik moeder ben: ik wil zo graag altijd bereikbaar zijn als er iets met m’n kind aan de hand is.

  • Laat je reactie achter