Relax

Zo klaar je het leukste klusje dat altijd blijft liggen

Ik zou het in de kerstvakantie doen. Of wat zeg ik? Eigenlijk had ik het plan al in de zomervakantie. Of nou ja… het staat al zo’n zeven jaar op mijn lijstje: foto’s ordenen. Of op zijn minst in de cloud zetten. Of ergens anders waar ze voorgoed en altijd netjes opgeborgen en terugvindbaar zouden zijn. En er een boek van maken. Want ze zijn leuk, die foto’s op Instagram, maar zo’n boek heeft toch net wat meer. Het laatste boek dat ik maakte was van Teuns eerste jaar. Die is inmiddels al weer acht.

Maar toen was de kerstvakantie voorbij. En kreeg ik een nieuwe telefoon. En stonden de foto’s op allemaal verschillende plekken. En had Keet op Henno’s telefoon per ongeluk op ‘verwijder uit de Cloud’ geklikt. Het kwam dus best goed uit dat albelli mij vroeg of ik hun nieuwe fotoboek-maak-tool, a.k.a. de Smart Assistant wilde uitproberen. Het was in ieder geval de stok die ik nodig had.

Vorige week viel het boek met een doffe klap op de mat. Het was een feestje om hem in mijn handen te hebben en met elkaar door te bladeren. Ik kan het iedereen aanraden om dat klusje toch eens op te pakken; het maken zelf is al een feestje. Het is trouwens een prima alternatief voor een avondje Netflixen of een legpuzzel van 3.000 stukjes maken.

Omdat ik zelf nogal wat leerde tijdens het maken van dit boek, deel ik graag mijn tien leerpunten.

1. Begin gewoon (vandaag nog)
2. Start niet te moeilijk
3. Kies een formaat dat bij je past
4. Denk na over je indeling
5. Denk Marie Kondo bij het importeren van je foto’s
6. Houd overzicht
7. Durf te vragen
8. Varieer en experimenteer
9. Pimp!
10. Realiseer je: het is nooit af

1. Begin gewoon (vandaag nog)

Natuurlijk heb je nog veel meer dingen te doen. Daarom hanteer ik bij dit klusje een regel die ik vorig jaar leerde van Brenda toen ik een blog schreef met 12 tips die je helpen de ballen hoog te houden. Brenda zei: ‘Organiseer je taken met de woorden ‘maak een begin aan….’ Het voelt makkelijker te doen en voíla, er komt ook eens wat terecht van de planning.’ Dus, hoppa download dat fotoboekprogramma mét de Smart Assistantoptie (twee minuten werk) en ga er een kwartiertje mee aan de slag. Ik weet zeker dat je dan gelijk al de smaak te pakken hebt.

2. Start niet te moeilijk

Als je een paar jaar achter loopt met fotoboeken maken, dan is vraag één: waar begin je? Ik zou een fotoboek kunnen maken van onze vakantie in Amerika van 2016. Onze bruiloft (2015) moet ook nog steeds in een boek komen. Of onze campertrip in 2017. Ik besloot om maar eens ‘dicht bij huis’ te beginnen. Het zou een jaarboek van 2018 worden. Slechts 3.241 foto’s uit te zoeken dus….

3. Kies een formaat dat bij je past

De periode gekozen, dan staat keuze twee al voor de deur. Maak ik een liggend, staand of vierkant fotoboek? Een large of XL formaat? Ik ben voor liggend large gegaan (28 x 21 cm), omdat de fotoboeken die ik ooit al heb gemaakt, ook in dat formaat zijn. Dan heb ik ondanks die zeven tussenliggende jaren toch nog een soort van eenheid. Ik ben trouwens niet bijzonder origineel hierin want ik zie op de site dat dit ook het meest verkochte formaat is.

4. Denk na over je indeling

Tussen die 3.241 foto’s zitten vakantiefoto’s die bij elkaar horen, maar ook losse foto’s van een buurtbarbecue of van de start van mijn nieuwe kantoor. Van Teun op een schoolreisje, of Teun op zijn nieuwe fiets. Van Keet die leerde dj’en en van mijn bloggersuitje met het team. Wat is nou een handige indeling? Chronologisch van januari tot en met december? Of zou ik het thematisch aanpakken? Vakanties bij vakanties, feestjes bij feestjes en vrienden bij vrienden? Ik deed een mix. Het boek begint met negen pagina’s losse foto’s van Teun ‘Het jaar van Teun’ en daarna negen pagina’s Keet. De vakanties staan er chronologisch in en ik eindig met Oud en Nieuw, maar tussendoor heb ik bijvoorbeeld ook een hoofdstukje ‘vriendinnen’ en een hoofdstuk ‘burenliefde’.

Vind je het lastig om zelf de indelingen te bepalen, dan kun je in dit programma gebruik maken van de Smart Assistant-optie. Die maakt automatische indelingen en gebruikt alleen de beste foto’s. Dan maak je het jezelf nóg makkelijker.

Deze pagina kreeg het thema: Teun ontmoette bekende mensen 🙂

5. Denk aan Marie Kondo bij het importeren van je foto’s

In het offline fotoboekprogramma kun je heel makkelijk je foto’s uit je fotofolder/-map in het nog maagdelijk witte fotoboek slepen. Maar ja, dan moeten ze wel in je computer staan. En zo ver was ik nog niet. Dus hing ik mijn telefoon aan mijn laptop om ze over te gooien. Ik besloot om niet al mijn foto’s in een keer in mijn computer te zetten (Importeer alles? NEE!), maar om steeds uit een maand of twee maanden foto’s te selecteren (streng te selecteren!) en die te importeren. De 14 leukste van die twee weken wintersport (waar ik minstens 100 foto’s van maakte). Van die 28 portretten die ik van Teun maakte op het buurtfeest echt alleen die éne hele leuke, etcetera. Leg jezelf grenzen op. Een weekendje weg? Max twee pagina’s. Een week vakantie? Probeer het op vier pagina’s te houden. Meer is niet altijd beter. Ga voor het mooiste, niet voor het meeste.

6. Houd overzicht

Ik ging vervolgens per twee maanden aan de slag. Ik maakte bijvoorbeeld al een verzamelpagina aan voor Teun en al een verzamelpagina voor Keet, waar ik de toffe losse foto’s die ik in die maanden had naar toe kon slepen. En de grote gebeurtenissen die er in die periode tussen zaten kregen hun eigen pagina’s. Pagina’s voor ons weekendje Center Parcs, pagina’s voor wintersport. In het programma kun je heel makkelijk pagina’s toevoegen en pagina’s verplaatsen. Dus als je merkt dat je toch meer foto’s per gebeurtenis nodig hebt, voeg je gewoon een pagina tussen.

7. Durf te vragen

Ik wist zeker dat er nog leuke foto’s waren van onze burenborrels. En van de kipvrijdagavonden die we in 2018 regelmatig met vrienden hadden. Maar ik had er niks van in mijn fotoalbum staan. Ik miste nog wat belangrijke vriendenmomenten van 2018, omdat mijn WhatsApp geschiedenis was gewist toen ik van telefoon veranderde. Gelukkig schoten mijn vriendinnen Mariska en Sylvia me snel te hulp via WhatsApp. Oftewel: schroom niet om foto’s bij vrienden op te vragen.

8. Varieer en experimenteer

Het handige van het fotoboekprogramma is dat er verschillende standaardindelingen voor pagina’s instaan die je kunt kiezen. Afhankelijk van hoeveel foto’s je op een pagina wilt. Je kunt per pagina een indeling selecteren en je foto’s verdelen. Past die ene foto niet goed in een bepaald kader? Dan wissel je ze gewoon om door twee foto’s te selecteren en in de menubalk bovenin op ‘wissel’ te klikken. Kom je niet uit met de standaardindelingen? Dan kun je de kaders vergroten, verkleinen, toevoegen of weghalen.

In het fotoprogramma kun je links een geschikte paginaindeling selecteren

9. Pimp!

Als alles er in staat kun je nog los gaan met kleurtjes, kadertjes en tekstjes. Ik ben sober gebleven. Ik heb achter de eerste pagina’s van een nieuw onderwerp een kleur gezet. Heb hier en daar een tekstje geplaatst. En bij sommige foto’s een labeltje. Maar je kunt hier nog veel meer mee doen. Kadertjes of fotolijstjes om foto’s plaatsen of sjabloontjes met tekst waarin je foto’s kunnen. Ik ontdekte eigenlijk nog veel meer, toen ik het boek al af had. Misschien ga ik voor een volgend boek daar wat meer op los 😉

10. Realiseer je: Het is nooit af

Het. Is. Nooit. Af. De perfectionist in mij had nog uren door kunnen gaan. Ja die ene foto kan er ook nog wel bij. En kan ik hier niet nog een leuke tekst bij schrijven? Is de pagina-indeling niet goed? Maar op een gegeven moment is het wel goed. En dan druk je gewoon op save en send en krijg je een paar dagen later een te gek boek op de deurmat. Waar je hele gezin superblij mee is. Want die wisten niet welke keuzes jij allemaal nog wilde maken in je hoofd.

Ook een stok achter de deur nodig? Gebruik de kortingscode!

Ik heb nu de smaak wel te pakken. Ik denk dat ik toch maar eens aan dat trouwboek ga beginnen… Wil jij ook aan de slag gaan met je foto’s? Ik mag de code RELAX30 met jullie delen waarmee je 30% korting krijgen op alle fotoboeken. Klik hier als je gebruik wilt maken van die korting. Hij is geldig tot en met woensdag 27 februari.

Dit blog heb ik geschreven in samenwerking met albelli

En doorpakken… toch dat trouwboek maar eens maken. 3,5 jaar na dato

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

4 Reacties

  • Reageer Patricia 8 februari 2019 at 16:08

    Hoi, wat een goed idee!!
    Ben met zwangerschapsverlof van nr 2 en moet het babyboek van mijn oudste dochter nog maken🙈🙊. Dus komende week maar eens aan de slag. Vraagje: in bovenstaand stukje staat dat de code tot 27-2 geldig is, maar als ik doorklik naar albelli staat er 18-2. Enig idee wat dat is? Hoor het graag, groetjes Patricia

  • Reageer Marieke Kneepkens 9 februari 2019 at 08:16

    Leuk blog en zeker goede stok achter de deur. Zoals Patricia hierboven schrijft, zag ik ook dat in het blog een andere einddatum staat voor de kortingscode. Wat is de precieze einddatum?
    Ik hoor het graag.
    Groetjes Marieke

  • Reageer Marion 11 februari 2019 at 10:24

    Leuk! Ik ga direct aan de slag. Alleen staat bij albelli dat de code geldig is tot 18 februari. Even handig om te weten. 😉

  • Reageer Lijstje van later - Club van relaxte moeders 29 juli 2019 at 13:29

    […] begin van het jaar had opgeschreven: boek afronden, tuin opknappen, zorgverzekering 2020 regelen, vakantiejaarboek maken, Teuns kamer schilderen, mogelijkheden webshop onderzoeken. Terwijl ik doorblader naar mijn […]

  • Laat je reactie achter