Kook

Relax mama weekmenu 113: wat eten de Kluiverts?

Vorige week lanceerde de jongste Kluivert-telg een kookboek en ik mocht bij de boeklancering aanwezig zijn. Om eerlijk te zijn ging ik er uit pure nieuwsgierigheid heen, benieuwd naar de familie Kluivert en het hele circus er omheen. En een circus was het. Maar wel een hartverwarmend circus. De tienjarige Shane is het zoontje dat we allemaal wel zouden willen hebben. En doe dan maar gelijk zijn broer Nino (die hem hielp met dit boek) erbij. Het was een middag vol familieliefde, trots en ja, heel veel camera’s. Ik vind het boek leuk. En daarom ben ik blij dat er deze week een paar recepten uit mag delen.

Maandag: Shane’s aardappelpuree, sperzieboontjes en gebakken zalm

We beginnen de week met de aardappelpuree uit het boek. Shane maakt het met  800 g vastkokende aardappels (geschild en in grove stukken), 50 ml volle melk, 2 eetlepels olijfolie, 125 g crème fraîche, een snufje nootmuskaat, 2 eetlepels verse fijngesneden bieslook en wat peper en zout.

Hij kookt de aardappels in 20-25 minuten gaar. Giet het kookwater af en stampt de gekookte aardappels met een aardappelstamper fijn. Daarna: de melk, olijfolie en crème fraîche erbij en goed doorroeren tot je een smeuïge puree hebt. Voeg daarna nootmuskaat, verse bieslook en peper en zout naar smaak toe en roer de aardappelpuree nog een keer goed door. Hoe hij het zelf doet, kun je ook allemaal op zijn te schattige vlog hieronder zien.

Dinsdag: Pasta pesto met courgette en doperwtjes

Op dinsdag gaan we voor Shanes pasta pesto. Die is rijker gevuld (en gezonder) dan ik hem normaal maak, hij voegt  namelijk ook doperwtjes en courgette toe. Leuk dus om Shanes recept een keer uit te proberen. Je vindt het hele recept hier. In het boek worden de recepten trouwens heel overzichtelijk stap voor stap met foto’s beschreven. Handig als je een spruit hebt die wil meehelpen.

Woensdag: Pompoensoep met crème fraiche

Op woensdag gaan we voor pompoensoep. Shanes variant lijkt me lekker!

Dit heb je nodig: 1 biologische pompoen, 2 uien, 2 teentjes knoflook, 2 eetlepels olijfolie, 1 liter groentebouillon, 125 g crème fraîche en peper en zout.

En zo maak je het:  Verwarm de oven voor op 180 °C. Leg een vel bakpapier op de bakplaat. Schil de pompoen en snijd hem in stukken van 4 cm. Snijd de uien in vieren. Pel de teentjes knoflook en plet ze.

Verdeel de stukken pompoen en ui en de teentjes knoflook over de bakplaat en besprenkel alles met 2 eetlepels olijfolie. Strooi er peper en zout overheen en schep de groenten even goed om.

Rooster de groenten in het midden van de oven in 20 minuten zacht.

Zet een soeppan op het vuur en schep hier de geroosterde groenten in. Schenk de groentebouillon erbij en breng die aan de kook. Laat de soep op laag vuur met de deksel op de pan 20 minuten doorkoken.

Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer. Roer tot slot de crème fraîche door de soep en voeg naar smaak extra zout en peper toe.

Donderdag: Rijst met Kousenband en Kip

Na twee vegetarische dagen gaan we op donderdag voor de kip. Een gerecht dat bij de familie Kluivert bij elk familiefeestje wel op het menu staat. Je vindt het recept hier.

Vrijdag: Groentecakejes met ei

Dit lijkt me een prima vrijdagavond gerechtje. Volgens Shane in 15 minuten te maken. Wij eten er denk ik ovenfrietjes bij.

Dit heb je nodig voor acht cakejes: 5 eieren, ½ ui (gesnipperd), 1 paprika in blokjes, 50 g broccoli,roosjes, 50 g wortel in blokjes, 50 g tuinerwtjes uit de diepvries en wat peper en zout.

 En zo maak je ze: Verwarm de oven voor op 180 °C en vet een muffinvorm goed in met boter of olie. Kook de stukjes broccoli en wortel 2 minuten, zodat ze alvast een klein beetje gaar zijn. Breek daarna de eieren in een kom. Doe er peper en zout naar smaak bij en klop de eieren een klein beetje zodat de eidooiers vermengd zijn met het eiwit. Verdeel de groenten over de kuiltjes van de muffinvorm en schenk die daarna vol met het geklopte ei. Bak de groentecakejes dan  in het midden van de oven in 10-12 minuten gaar.

Dat was het weer voor deze week! Ik hoop dat jullie er net zo veel zin in hebben als ik. Eet lekker komende week!

De recepten uit dit weekmenu komen uit het kookboek Koken met Shane – Voor kinderen en ouders. In dit boek deelt Shane Kluivert 40 van zijn favoriete gerechten, die stap voor stap worden beschreven. Juist daarom is het een hartstikke leuk kookboek om samen met je kinderen uit te koken. Het boek kost €20,00 en is onder andere hier verkrijgbaar.

 

Wil je nooit meer een bericht missen van de Club van Relaxte Moeders? We versturen ieder weekend een nieuwsbrief met het weekmenu en alle blogs en spreuken die die week op de club verschenen. Wil je de nieuwsbrief ontvangen, abonneer je dan nu gratis via onderstaande formuliertje!
 

Ja, ik wil de nieuwsbrief van de Club van Relaxte Moeders graag ontvangen!

* indicates required




Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

2 Reacties

  • Reageer Rijst met Kousenband en Kip van Shane - Club van relaxte moeders 6 april 2018 at 09:17

    […] recepten van Shane zien? In dit weekmenu vind je er nog […]

  • Reageer Pasta pesto a la Shane - Club van relaxte moeders 6 april 2018 at 09:18

    […] recepten van Shane zien? In dit weekmenu vind je er nog […]

  • Laat je reactie achter