Relax

Fijne campings deel 1: Atlantische kust Frankrijk én Villeréal (onder Bergerac)

Vanmorgen fietste ik weer voor het eerst door de regen om Teun naar school te brengen. Daarom leek het me vandaag een mooi moment om – zoals beloofd – de fijne plaatsen en campings op een rij te zetten waar wij deze zomer verbleven. Onze camper-roadtrip van zes weken (waarover ik hier al blogte) ging van de Atlantische kust in Frankrijk, Bordeaux, Villeréal in de Lot-en-Garonne naar Frans en Spaans Baskenland richting Vigo, helemaal in West Spanje. We doken zelfs nog even Portugal in. In dit blog eerst maar eens de plekken waar we in Frankrijk waren. Spanje en Portugal volgen!

Ik beschrijf in mijn blogs de campings waar we stonden, maar ook de plekken waar we wild kampeerden en geef andere tips die ik graag kwijt wil 😉

Lacanau Océan

Lacanau Océan en Lacanau Lac

Onze eerste stop was Lacanau Océan. Een heerlijk dorp aan de Atlantische kust. Een goed begin van onze vakantie! We (her)ontdekten meteen weer hoe fijn de Atlantische kust is. In Lacanau stonden we vier dagen op Camping Les Grand Pins. Het was gelijk de grootste en meest luxe camping waar we zijn geweest én de enige camping die we al lang van te voren hadden gereserveerd. Hoe het was? Superfijn! De camping ligt in een pijnboombos (wat ik heel fijn vind) en aan het strand. Je moet een stukje door de duinen wandelen en dan kom je op een prachtig zandstrand. De camping zelf heeft een tof zwembad voor kinderen, en als je even wilt zwemmen zonder kinderen is er ook een ‘zen-zwembad’. Deze camping is onderdeel van de keten Yelloh! Village, waardoor je weet dat je een bepaalde kwaliteit krijgt en veel faciliteiten en activiteiten voor de kinderen (ja ook animatie). Alhoewel ik zelf iets meer meer van wat kleinere en persoonlijkere campings (waar de eigenaar je bij wijze van spreke nog ontvangt) houd, hebben we het hier echt heerlijk gehad. Op deze camping kun je trouwens ook accommodaties huren, dus je kunt er ook zonder tent naar toe (wel op tijd reserveren!).

Lac Lacanau

Onze laatste dag in Lacanau gingen we in plaats van naar zee, naar het meer een paar kilometer verderop, naar Lacanau Lac dus. Een leuke afwisseling omdat het – vooral met kleintjes – wel even relaxt zwemmen is, vergeleken met die wilde oceaan. Op de plek waar wij de dag doorbrachten, blijft het water heel lang ondiep. Wij bleven die avond bij het meer picknicken én kampeerden er op een parkeerplaats. Voor de camperpeople onder ons, dat was ter hoogte van het strandje van het kleine haventje van Lac de Lacanau.

Bordeaux

Nadat we bij de opgaande zon bij het meer wakker werden zijn we naar Bordeaux gereden, omdat Keet daar wilde skateboarden. Eerst reden we naar het skateboardpark dat aan de rivier de Garonne ligt en fietste ik met Teun langs de rivier. Daarna reden we naar Hangar Darwin. Een aanrader als je Bordeaux bezoekt. Hangar Darwin is een creatieve hotspot op een oud kazerne terrein. Er is een (ja, ja) een skatepark, overal street art en een heel tof restaurant met superleuke kinderspeelplek. Wij zijn er op onze terugweg naar Nederland, vijf weken later, gewoon weer langs gegaan omdat we er zo blij werden.

De eerste keer dat we Bordeaux aandeden bleven we er maar een dagje en deden we dus vooral skateparken, maar vijf weken later besloten we er wat langer te blijven en sliepen we op dé camping van Bordeaux: Camping Le Village du Lac. Ik vond dat een hele goede afsluiter van onze reis. Het is een ruime, relaxte camping, een minuut of tien rijden van de stad. Echt een goeie als eerste stop richting zuiden of als laatste stop naar huis. Je kunt alleen reserveren als je langer dan twee dagen blijft, maar ik had de indruk dat er altijd wel plek is. Mooie ruime plekken, een leuk zwembad en (joepie!) een springkussen :)) en al snel vriendjes en vriendinnetjes. Op deze camping stonden trouwens heel veel cottages, dus ook hier kun je zonder eigen tent of camper terecht (die je ongetwijfeld wel van te voren moet reserveren). Tijdens ons tweede bezoek aan Bordeaux zijn we ook de oude stad ingegaan en werden we absoluut verliefd. Wat een toffe stad is Bordeaux!

Wat een onwijs toffe stad is Bordeaux!

Villeréal

Terug naar de heenweg. Na ons bezoek aan Bordeaux reden we door naar Villeréal, in de Lot-et-Garonne. Een plek waar wij heel vaak terugkeren. Jaren geleden leerden we dit gebied kennen toen onze vrienden Laura en Niels Camping Les Ormes kochten en omtoverden tot een paradijs. Laura en Niels zijn inmiddels geen eigenaar meer van deze camping, maar wij komen er nog steeds graag. Voor de camping, voor het gebied, voor alle leuke dorpjes (Bastides) de kastelen en het eten. En omdat we op camping Les Ormes altijd leuke mensen ontmoeten.

Als je naar Villeréal gaat, dan is mijn absolute tip: ga naar het mooie restaurant Bassivière. Toen Laura en Niels een paar jaar geleden stopten met de camping, startte ze ongeveer een kilometer verderop een restaurant en resort. Ze hebben prachtige appartementen te huur (ook fijn!) en een heerlijk restaurant, waar ook de kinderen echt lekker eten krijgen en waar ze voor of na het eten kunnen rondrennen door de prachtige tuin rondom het restaurant.

Saint-Jean-de-Luz

Na een paar dagen binnenland reden we terug naar de kust. Met tips van Niels op zak die ons adviseerde naar Saint-Jean-de-Luz in Frans Baskenland te rijden. “Rij dan naar de wijk Akotz,” zei hij, want daar liggen een aantal campings. Wij namen zijn advies ter harte en kwamen (na een flink wat vertraging door pech onderweg) terecht op camping Inter Plage. We werden beloond met dit uitzicht vanaf onze kampeerplek op de camping.

De camping zelf is redelijk klein en eenvoudig. Het heeft een zwembadje, vriendelijke eigenaren en aan de overkant van de weg een kleine supermarkt en allemaal restaurantjes, barretjes en foodtrucks (echt superleuk!). Vanaf de camping loop je via een trap en een paar grote rotsen naar het strand. Ik vond het er prachtig. We stonden met de camper op een landpunt met aan de ene kant het uitzicht van de foto en aan de andere kant een baai die steeds vol lag met hele goede surfers. Ik waande me in Californië, waar we vorig jaar een campertrip deden. De zonsondergang vanaf dit punt was ook briljant.

Wij hebben er een paar heerlijke dagen gehad. We hebben vanaf de camping Biarritz bezocht (tof!) en Saint-Jean de Luz zelf (ook zo leuk!). Tijdens onze tocht naar Biarritz kwamen we ook door de plaatsjes Guéthary en Bidart, die ook de moeite waard zijn.

Groot voordeel van Saint-Jean-de-Luz is dat je al bijna in Spanje bent! Na een paar nachten hier zeiden we Frankrijk gedag en trokken we naar Spanje. Wat we daar allemaal hebben gedaan, dat kun je lezen in dit blog!

Zes weken reizen was fantastisch. Waarom ik er voor koos om zes weken te reizen, en of het beviel, dat beschreef ik vorige week hier.