Relax

De 5-minuten-voor-jezelf-challenge deel 2

Tien dagen geleden startte ik met de 5-minuten-voor-jezelf-challenge, die ik samen met Supradyn Femina B Complete ontwikkelde. Omdat ik (en met mij heel veel andere moeders, zo bleek uit de reacties op deel 1) mezelf nogal eens gruwelijk vergeet en de neiging heb maar door te blijven rennen, leek zo’n challenge een goed idee. Vol goede moed zei ik mijn hectische bestaan gedag, klaar voor een rustiger leven. Of het echt zo simpel was? Lees hier hoe ik het er afgelopen anderhalve week vanaf bracht. Spoiler alert: het was moeilijker dan ik dacht.

Ik begin de challenge lekker laagdrempelig met een kop thee opdrinken terwijl ‘ie nog warm is. Kansen zat voor iemand als ik die nooit iets anders drinkt. Totdat Benja valt, een opdrachtgever belt, Joost zijn sleutels vergeet en de wasmachine het begeeft. Als ik ’s avonds voordat ik naar bed ga toch nog een poging doe omdat ik niet de eerste dag al wil falen, wil ik eigenlijk gewoon naar bed. Waar ik vervolgens met een verbrande tong in lig.

Ja maar
Dag twee begin ik vol goede moed. Tot ik zie dat ik een not-to-do-list moet maken. Omdat iets wegstrepen in mijn hoofd onmogelijk is, schakel ik de hulp van Joost in. Hij doet een dappere poging. Toch blijven ‘Ja maar…’ vandaag de twee meest gehoorde woorden bij ons in huis. Gelukkig breng ik het er op dag drie beter vanaf. Ik neem bij mijn ontbijt weer Supradyns Femina B Complete en fiets relaxed naar kantoor. Als ik de volgende dag vanwege de regen de auto neem, gebruik ik als multitaskende moeder dat moment om schaamteloos Zoutelande mee te blèren. Jammer genoeg valt net bij mijn uithaal de muziek weg omdat Google Maps de weg wijst. Auw…

Screensaver
Op dag vijf sprint ik ouderwets van deadline naar supermarkt en van interview naar opa en oma, waardoor ik vergeet een afspraak met een vriendin te plannen én vergeet Supradyns Femina B Complete in te nemen. Niet zo handig, want blijkbaar kan juist mijn geheugen wel wat hulp gebruiken. Is nu al opgeven een optie? Nee, besluit ik. Dus die challenge zet ik als screensaver op m’n telefoon, zodat ik ‘m altijd bij de hand heb (en daardoor ook Supradyn Femina B Complete niet meer vergeet). Ik ontkom de volgende dag dus ook niet aan mijn grootste uitdaging: vijf minuten niets doen. Tijdens de verplichte pauze verdringen gedachtes als ‘duurt lang’, ‘dit is echt zonde van je tijd’ en ‘je had nu ook die laatste mails kunnen wegwerken’ elkaar. Niet echt rustgevend.

Ik word hier nog eens goed in!
Dan lijkt het tij te keren. Na een uitgebreide scrubbehandeling kan ik een nacht waarin Benja niet wil slapen best goed hebben. Met lezen voor ik naar bed ga pak ik een oude hobby op en vijf minuten langer blijven liggen lukt prima als ik tot diep in de nacht met mijn neus in de boeken heb gezeten. Als ik op dag tien een klein cadeautje voor mezelf mag kopen, kom ik thuis met een bos tulpen, een tijdschrift, M&M’s en een nieuwe scrub. Het is even doorzetten, maar ik word hier nog eens goed in!

Schemerlampje
Vijf minuten per dag Facebooken, voor de tv hangen, piekeren of op m’n telefoon kijken lukt me altijd moeiteloos. Maar vijf minuten per dag bewust tijd voor mezelf nemen vond ik zeker de eerste dagen echt een uitdaging. Het voelde vaak als een extra moetje. Toch is er ergens een schemerlampje gaan branden. Ik word er zo blij van dat ik mezelf de afgelopen dagen eindelijk eens zo serieus heb genomen dat ik in ieder geval zelf op die lijst sta!

66 dagen gemiddeld
Ik heb het even opgezocht: het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Sommige mensen kunnen het sneller, die hebben maar 18 dagen nodig. Maar er zijn ook trage leerlingen, die gaan pas na 254 dagen om. Omdat ik bang ben dat ik bij het laatste hardnekkige soort hoor, lijkt het me verstandig dat ik nog even door ga met deze challenge. De komende tien dagen met nieuwe uitdagingen, en daarna begin ik gewoon weer bij dag 1.

En ondertussen blijf ik mijn concentratievermogen en geheugen ondersteunen met de aanvulling van Supradyn Femina B Complete.* Dat heb ik wel verdiend na deze eerste tien dagen bewust tijd voor mezelf nemen (geeft zichzelf een schouderklopje).

* Met vitamines B1, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C en magnesium voor het concentratievermogen en het geheugen. De vitamines B5 en B11 dragen bij aan de normale weerstand tegen stress.

Dit blog heb ik geschreven in samenwerking met Supradyn.

Vorige bericht Volgende bericht

Ook leuk

1 Reactie

  • Reageer Frank 11 mei 2018 at 16:27

    Doe je goed, en gaat je lukken. En zeker ver binnen de 66 dagen???

  • Laat je reactie achter